Het land van de grotten

15 februari 2010 - Aurangabad, India

Namate,

Op zaterdag 6 februari om 16u30 landden we in Mumbai na een vlucht van 2 uur.  Tijdens het landen konden we al een glimp opvangen van de slums van deze miljoenenstad.  Aan het vliegveld namen we een tuktuk naar Bandra.  Deze buitenwijk in het noorden van Mumbai zou onze uitvalsbasis worden om deze stad te bezichtigen.

We verbleven op het appartement van een Indische kennis (Ajay).  Deze wijk staat vol appartementsblokken van ongeveer 6 hoog, een muur van ongeveer anderhalve meter rond het gebouw en 24u op 24u een bewaker voor de deur.  Ajay woont alleen in een groot appartement met 3 slaap- en badkamers.  We mogen hier verblijven zolang we willen.  We waren hier trouwens niet alleen.  De eerste nacht sliep hier een Deens meisje en we ontmoetten die avond ook een Slovaakse uit Bratislava die hier ook zou verblijven voor bijna een week.  Zij was in contact gekomen met Ajay via coachsurfing.

Die avond vertrokken we rond 22 uur naar een nieuwe club in de buurt: Escobar.  We ondervonden dat Ajay hier veel mensen kent. We werden aan verschillenden van hen voorgesteld.  We aten eindelijk scampi's... Mumbai ligt aan de zee, dus zijn vis en schaaldieren overal te verkrijgen en veilig om te eten.  Daarna dronken we de hele avond cocktails. Om 3 uur sloot deze club, maar we zetten koers naar een andere club.  Ongeveer 20 minuten rijden door de 's nachts veel rustigere straten. Ajay dronk ook, gelukkig hadden we een chauffeur die ons rondvoerde.  Uiteindelijk kropen we rond 7 uur in bed.  We hadden ons geld niet mogen bovenhalen.  Misschien maar gelukkig, want de rekening op het einde van de avond was wat hoger dan een avondje doorzakken in de keet.

De volgende dag was een relaxdag op het appartement.  Lang slapen, iets kleins gaan eten en dan de rest van de avond in de zetel.  Het leuke is dat we hier veel op het internet konden, zo konden we eens chatten met het thuisfront.

De volgende dag wilden we het historische centrum van de stad bezoeken.  Mumbai is zo groot dat er 3 treinlijnen zijn die de noordelijke voorsteden met downtown verbinden.  Het werd ons afgeraden om deze treinen te nemen op piekuren, want dan zitten ze overvol.  In elk station houdt de trein slechts een tiental seconden halt, waardoor het soms onmogelijk is om in het juiste station uit de overvolle trein te raken.  Aangezien alles zo snel moet gaan gebeuren er soms ongelukken.  Mensen springen op en af de trein (er zijn geen deuren) terwijl hij nog aan het rijden is of al aan het vertrekken is.  Ondanks de drukte raakten we toch veilig in de oude stad.

We wandelden wat rond langs verschillende musea om uiteindelijk de Gateway of India te vinden.  Dit is het bekendste symbool van Mumbai en was het eerste wat reizigers, tijdens de Britse heerschappij, aan de Indiase kust zagen.  Rond de gateway staan de duurste en bekendste hotels van Bombay, zoals Taj Mahl hotel.  Dit hotel was vorig jaar een van de doelwitten bij de terreuraanslagen in Mumbai.

Wan deze gate wandelden we naar Colaba Causeway. Dit is een lange weg die downtown met de zuidelijkste uitloper, Colaba, verbindt.  Lang deze straat proberen straatventers fake parfum en "merkkledij" aan spotprijzen te verkopen.  We namen een trein terug naarBandra en spendeerden de avond chattend op het appartement van Ajay.

De volgende dag opnieuw de trein op naar downtown en een wandeling naar de Gateway of India.  Aan de gateway kochten we een ticket voor een boottocht naar Elephanta Island.  Na 1 uur op een koude, winderige boot zetten we voet aan land op dit eiland ten oosten van Mumbai.  We zagen de aan Shiva geweide grottempels die in de 6de eeuw in een ruige klif gehouwen zijn.  Op dit eiland stikt het van de apen.  Meestal zijn ze grappig om te zien en spelen ze of trekken aan elkaars staart, maar af en toe is het oppassen geblazen als een mannetjesaap dicht komt en zijn tanden toont.

Die avond was Ajay te gast op een prive-feestje van Puma in een club.  Wij en Olga (Slovaaks meisje) mochten ook mee, maar we voelden ons niet zo op ons gemak.  Onder de aanwezigen waren topontwerpers van Azie en topmodellen, dit bleek de volgende dag toen we de foto's zagen in de krant.

We sliepen uit en gingen pas tegen de middag op stap.  Een tuktuk bracht ons naar Juhu Beach, een zanderige kustlijn ten noorden van Bandra.  Dit is echter geen strand waar je in bikini kan zonnebaden, maar wel leuk om wat te wandelen.  Vele strandventers verkopen kokosnoten, peanuts en cornflakes, vrouwen brengen henna aan, kinderen kunnen op de paardjesmolen, ...  Geen strand zoals wij het kennen, maar wel gezellig druk.

De volgende dag was een feestdag voor Nele, want we gingen naar de winkelstraat.  Op Linkingroad vind je het ene shoppingmall naast het andere, vol kledij, juwelen, schoenen en handtassen (Mama en Sas, het is paradijs).  Jammer dat we met de rugzak op reis zijn en dat die al bijna vol zit, want de handtassen van Jimmychoo lachten naar ons.  We kochten wel een zwart kleedje en zwarte schoenen met hoge hak die Nele die avond al kon uitproberen.

Het was onze laatste avond in Mumbai, om 4 uur zouden we de trein nemen naar Aurangabad.  Om af te sluiten wilde Ajay nog ergens wat gaan drinken.  De avond begon heel gezellig, maar na wat cocktails gebeurden een aantal dingen die voor ons niet door de beugel konden.  We gingen terug naar zijn appartement, pakten onze bagage en besloten op deze reis geen gebruik meer te maken van zijn gastvrijheid.

We hadden die nacht ons bed nog niet gezien toen we om 4u10 op de trein stapten naar Mumbai CST station.  Daar hadden we om 6u00 een aansluiting naar Aurangabad.

Op 12 februari stapten we om 14u30 uit de trein in Aurangabad.  Een tuktukdriver reed een half uur met ons rond op zoek naar een geschikt hotel.  De eerste 4 hotels waren niet proper of volgeboekt.  Uiteindelijk vonen we een goed hotel net naast het station, waar we vin de tuktuk gestapt waren.  We waren doodop en haalden eerst wat slaap in.

De volgende morgen pikte dezelfde tuktukdriver ons om 9u op om naar Ellora te rijden.  In Ellora bezochten we 34 grotten die uit een 2 km lange, steile rots werden gehakt.  We zagen er zowel Jaintempels, Bouddhistische tempels als hindoetempels.  Tijdens de moesson is er ook een waterval die van een tempeldak naar beneden dendert.  Aangezien wij in het droogseizoen reizen was er geen druppeltje te bespeuren.  De mooiste van de grottempels is nummer 16, de Kailasanathatempel, die op de UNESCO-werelderfgoedlijst staat.  Het typische aan deze grottempels is dat ze uitgehakt werden vanaf de toop en eindigden met de afwerking van de benedenverdieping.

Op zondag 14 februari vertrokken we om 7u30 met een taxi naar de grotten van Ajanta. Deze, ook door UNESCO-erkende, grotten liggen op een 110 km van Aurangabad.  De 30 rotsgrotten liggen in de vorm van een hoefijzer.  Er zijn 2 groepen tempels.  De oudere (2e-1ste eeuw VC) zijn sober en Boeddha wordt er niet als menselijke gedaante afgebeeld.  De tweede groep dateert van 5de-6de eeuw NC en enkele grotten hebben schitterende muurschilderingen in natuurlijke kleuren.  Men is deze schilderingen aan het restaureren en als bescherming is het verboden om te flitsen in deze grotten.  In het midden van het hoefijzerdal ligt een heuvel met een viewpoint.  Na 320 trappen dachten we dat we er waren, toen bleek dat er nog hoger een beter viewpoint is.  Nog eens 389 trappen hoger kwamen we op het echte punt waar we wilden zijn.  Een prachtig zicht op deze 30 rotsen, dit op Valentijn ...  We waren onze picnic vergeten en waren dolgelukkig om op de top een chaiverkoper te zien.  Hij maakte voor ons verse chai met veel suiker, want we hadden echt nood aan energie.  De afdaling ging heel wat vlotter en we gngen terug naar de taxi.

OP de weg terug naar Aurangabad leek onze driver alle putten in het wegdek te passen.  Gevlog: lekke band.  Twintig minuutjes later waren we weer ready to go.

's Avonds waren we moe van de zware klim in 35 graden (het zweet droop van ons).  We sliepen als een roos, ondanks de nachttemperatuur van 25 graden.

Vandaag hadden we geen zin om veel dingen te bezoeken.  Er is hier een mini-Taj Mahal (we zagen de echte al), kleine grottempels (niet te vergelijken met Ellora en Ajanta) en fortruines (hebben we al genoeg gezien).  Morgen reizen we met de trein terug naar Mumbai om op 17 februari naar Goa te vliegen.

Vele knuffels,

David en Nele xxx

1. Agnes:
    15 februari 2010
    Aan mijn pc, uitkijkend op de besneeuwde ginko...
    Ik kijk eens naar jullie blog en ontdek dat jullie een nieuw verslag schreven. Blij dat alles goed verloopt. Als ik de weerkaarten van India bekijk dan zullen jullie het zeker warm genoeg hebben...hier schijnt geen einde te komen aan de winter. Verleden week waren we het zo beu, dat we nog een weekje Akaba boekten.(24 febr.tot 4 maart)
    Verder alles goed met iedereen, Mathias kent jullie nog altijd op foto.
    Niet te geloven hoe hij tatert, van wie zou hij dat hebben...
    Als wij terug zijn mogen we enkele dagen later jullie komen ophalen. Verlang eigenlijk al een beetje...geniet van de mooie stranden van Goa.
  2. Hein en Eveline:
    15 februari 2010
    Dit zal wellicht één van de mooiste valentijnsdagen blijven tenzij je zoals ons een baby krijgt op valentijn!
    Een veilige vlucht naar Goa en geniet daar nog van een deugdoende strandvakantie.
    David voor jou een fantastische 30 ste verjaardag op 18 februari! We zullen er ene (of meer)op drinken als ge terug zijt!
    Ik moest jullie van Louise nog eens bedanken omdat je haar niet was vergeten op valentijn.
    Dikke kus en 't begint nu toch wel te kietelen om jullie terug te zien!
  3. Bo en Bie:
    15 februari 2010
    We krijgen zin om eens die rotstempels te bezoeken !!
    Hier gaat alles goed.... het gewone gangetje. Steven heeft wel nieuws, maar dat kan ik niet verklappen...
    Een héééééél prettige verjaardag gewenst, David.... wanneer ik terugdenk aan je geboortedag dan maakt me dat melancholisch...... de vreugde en de blijdschap om jou zijn er nog altijd!
  4. Sandy:
    15 februari 2010
    Geniet nog van de reis en de zonnige temperaturen want hier is het nog steeds in het wit te doen!! Leuk jullie verslagen te lezen, kijk er al nr uit om de reis verhalen te horen! Verder niet véél nieuws, alles zijn gewone gangetje!!

doei
  5. Sas:
    16 februari 2010
    Nele, onthou: you can never have too many shoes or handbags! :)
    Blij te lezen dat jullie het goed blijven stellen, ondanks het 'akkefietje' met Ajay... Geniet van de rust in Goa na alle drukke dagen en de vele kilometers van de voorbije weken!
    Dikke zoen!
    Sas
  6. Veerle Maertens:
    16 februari 2010
    Het is leuk om jullie reis te volgen. Jullie avonturen worden gevolgd op de spoed (alle berichten hangen uit op het prikbord). Verder nog een goede reis.
  7. Alan:
    16 februari 2010
    Dag David en Nele, Happy Birthday to David, van Lucien, Johanna, Hanna, Lydia en ikke !!
    Ik vermoed dat je duizenden fotos en uren film heb en hoop om er iets van te zien als jullie terug zijn, vooral de tempels lijkt me de mooite. Kan je ook een beetje zon meebrengen? groetjes, Alan
  8. Liesbeth:
    17 februari 2010
    Een gelukkige verjaardag David! Geniet ervan! We zullen er hier al eentje op drinken. Een ricard, of een jupiler. Om je in gedachten te houden, zullen we de video van op oudejaar bekijken :)
  9. Sas:
    17 februari 2010
    @ Liesbeth: ge zult veel moeten drinken, David is pas morgen jarig :)
  10. Tineke & Bram:
    17 februari 2010
    Een dagje te laat, maar toch nog steeds een gelukkige verjaardag gewenst. 'k Hoop dat jullie ervan genoten hebben, want zo'n verjaardag is echt wel uniek. Wij verlangen hier allemaal naar de zon en de warmte van bij jullie. Geniet er nog maar volop van.

drie dikke kussen, Tineke & Bram & ...
  11. Charlotte van huylenbrouck:
    17 februari 2010
    Heb jullie nog niets gestuurd, maar volgde de mails wel. Die worden uitgeprint en op t werk vol enthousiasme gelezen. Heb nog een mail gevonden met de link en dusdanig kan ik toch nog eens reageren. Het klinkt allemaal zo leuk wat jullie doen. Veel bezichtigen en zo... Maar die namen, da's chinees voor mij,ze! Probeer ook wat uit te rusten, e! Maar t belangrijkste is dat ge ervan geniet. Hopelijk al helemaal genezen David? Aan prima zorgen zal t u met zo'n supernurse wel niet mankeren,e! Vele groetjes en dikke knuffel!! Julien, Stijn en Lotte
  12. Agnes:
    17 februari 2010
    Bij jullie is het nu reeds de 18de en ik wil wel bij de eersten zijn om je proficiat te wensen. 30 jaar geleden zat ik naar het kunstschaatsen te kijken toen jij duidelijk maakte de wijde wereld in te willen...dat je op je dertigste zo ver je verjaardag zou vieren kon ik me toen niet voorstellen. Maak van de 18de samen met Nele een onvergetelijke dag. Wij zorgen dat op 8 maart de champagne koel staat om samen te toasten op je verjaardag en jullie terugkomst.
    Dikke kus,ma en één van pa ook
  13. Antoon:
    17 februari 2010
    Uw ma was mij voor, maar ik gun het haar van harte.
    David een gelukkige 30ste verjaardag.
    'k heb gehoord van Nele dat je daar super goed gelogeerd bent en dat alles aanwezig is om er een onvergetelijke dag van te maken.
    'k zal er vanavond een goeie whisky op drinken maar op 8 maart halen we samen de champagne boven.
    Zorg verder goed voor mekaar en blijf voorzichtig.
    Dikke kus ma en pa
  14. Bridelance Veerle:
    18 februari 2010
    Een gelukkige verjaardag en dat wordt trakteren als ge terug zijt, David!!
    Groetjes Veerle
  15. Sas:
    18 februari 2010
    Mijn smsje naar Nele komt precies niet toe? Bij deze: Happy happy birthday David! 30 jaar worden in het land van je dromen! Geniet ervan!
    Dikke verjaardagszoenen!
  16. jacques:
    18 februari 2010
    Hopelijk ten volle genoten in de warme nacht van je verjaardag. Hou jullie verder goed en geniet er nog van
  17. Fien:
    Gelukkige verjaardag Broerie!
    Ook van je schoonbroer en je petekindje.

Geniet van het mooie weer en van elkaar.Rust nu maar goed uit.
    Tot binnen enkele weekjes!!
    xxx
    Knuffie
    Sissie
  18. Davy, Heidi, Robbe en Lotte:
    18 februari 2010
    David, van harte proficiat met je verjaardag.
    We horen en zien dat jullie een fantastische reis beleven.
    Geniet er nog maar van met volle teugen.
    Davy, Heidi, en extra kussen van Robbe en Lotte.
  19. Ann, Geert en Arthur:
    20 februari 2010
    Met een paar dagen vertraging willen we je toch zeker nog een heel gelukkige verjaardag wensen, David! Moet een hele leuke en onvergetelijke dag geweest zijn, je 30e vieren in India. Geniet er nog van!

Veel groetjes en 3 dikke kussen

Ann, Geert en Arthur
  20. Inge:
    21 februari 2010
    David, als nog een heel gelukkige verjaardag toegewenst! Jullie foto's zijn prachtig!Amuseer jullie!
    Vele groetjes van alle nachtcollega's, ;-)
  21. marleen en eddy:
    21 februari 2010
    David, een gelukkig verjaardag! Beter laat dan nooit, hé! Een mooie verslag en foto's! Geniet jullie maar goed in India.
    Met groetjes van ons.
  22. Ann:
    24 februari 2010
    Dag Neefje! Een beetje late maar heel gelukkige verjaardag! Ge weet dat ik die nooit kan vergeten, omdat Xavier op dezelfde dag verjaart. Heb aan u gedacht, maar was er niet opgekomen om hier mijn gelukwensen over te brengen. Nu ik je verslagen weer lees...kon ik je evengoed een late maar gelukkige toewensen! Doe veel groetjes aan Nele en geniet van jullie reisje! De verhalen zullen prachtig zijn om naar te luisteren. Tot gauw grtjs Ann, John en de kindjes
  23. Fien:
    26 februari 2010
    Mama en papa zijn met 10 min retard vertrokken.
    Alles goed dus!!

Babietje is woensdag nog eens bekeken en goedgekeurd door de gyne!

Geniet nog van jullie zonneke, maar david voorzichtjes voor verbranding he ;-)

dikke kus
    Sissie
  24. Antoon:
    28 februari 2010
    10...9...8...7
    We zijn inderdaad al aan het aftellen.
    Geniet dus nog met volle teugen van jullie laatste weekje India.
    Wat zullen we blij zijn als we jullie gezond en wel terug zien.
    Ma en Pa
    (tepaniaki is al besteld, met echte Belgische frieten)
  25. Liesbeth:
    28 februari 2010
    David en Nele, Ik kijk nu al elke dag naar jullie blog om de laatste nieuwtjes te weten. Waarschijnlijk aan het relaxen en niet veel meer te vertellen? Maar het zou leuk zijn als we nog iets van jullie mochten horen. Misschien gewoon om te weten dat alles goed gaat.
    Vele groeten, dikke knuffels en tot gauw!
  26. Hein en Eveline:
    1 maart 2010
    Met David en Nele gaat alles prima. 'k Heb ze vrijdag nog gehoord en ze klonken super!
    Ze hadden nog geen nieuwe tekst gemaakt voor op den blog. Ze zijn volop aan het genieten van hun strandvakantie. Ze kijken er ook al naar uit om ieder van ons terug te zien!
    Bij deze weten jullie allemaal dat alles goed verloopt!
    David en Nele wij kijken er ook al naar uit om jullie maandag terug in onze armen te sluiten want we hebben jullie enorm gemist!!!
    Dikke kus van ons allemaal en breng een beetje zon mee!
  27. Ariane:
    1 maart 2010
    Het echt avontuurlijke reizen ! Pas nu een en ander kunnen lezen van jullie belevenissen aangezien ik ook pas terug thuis ben. Fantastisch zoals jullie het doen. Behouden thuiskomst gewenst.