De trein: altijd een beetje reizen ...

1 februari 2010 - Khajuraho, India

Namaste,

Een uur voor tijd werden we door een motorriksja afgezet aan het station in Agra.  Een eerste blik op het bord gaf aan dat onze trein op tijd zou vertrekken.  We namen plaats op het juiste perron, maar we werden er steeds aangesproken door nieuwsgierige Indiers.  Mits we nu met al onze bagage op weg zijn, vonden we het veiliger om dan maar te gaan wachten in de "upperclass waitingroom".

In deze ruimte mogen enkel reizigers binnen met een ticket voor eerste of tweede klasse (wij reisden tweede klasse) .  5 minuten voor vertrektijd werd omgeroepen dat de trein een half uur later zou zijn.  Dit bericht hebben we verschillende malen gehoord.  Elk om beurt sliepen we een half uurtje, tot we uiteindelijk om 2u30 op de trein konden stappen (3 uur later dan gepland).

Dit viel nog mee, we hoorden omroepen dat sommige treinen tot 20 uur vertraging hadden.  De boosdoener is nog steeds de mist rond Delhi.  De treinen die richting de hoofdstad rijden zijn wel mooi op tijd.

We ketenden onze bagage vast aan ons bed, waardoor we al een derde van onze ruimte kwijt waren.  Eindelijk konden we slapen.

Om 9 uur kwamen we aan in het station van Bhopal.  Deze stad doet bij sommigen misschien wel een belletje rinkelen.  In december 1984 was deze stad het toneel van een van de grootste industrierampen ter wereld.  Er lekte gifgas uit Union Carbride fabriek, waarna duizenden mensen stierven.

Al snel vonden we een goed hotel, waar we een taxi huurden om Sanchi te bezoeken.  Deze heuvel ligt 50 kilometer buiten Bhopal en bovenop prijkt een van de best bewaarde en omvangrijkste boeddhistische bezienswaardigheden.  Ongeveer 1000 jaar was dit een bloeiend boeddhistisch complex van stoepa's en kloosters.  De gebouwen daardoor de ontwikkeling van de Boeddhistische kunst.

De volgende ochtend wandelden we door het centrum van Bhopal.  We zagen er de Taj-ul-Masjid (een roze gelakte moskee) en de Chowk (een moskee op het hoofdplein van de oude stad).

In de namiddag stapten we de trein op naar Jhansi, deze maal stipt op tijd.  Vanuit het station van Jhansi namen we een motorriksja die ons 20 km verder naar Orccha bracht.  Deze stad ligt op een rotseiland in een lus van de rivier de Betwa.

De volgende ochtend, 31 januari, stond David om 6 uur op om dit stadje vol tempels bij zonsopgang op foto vast te leggen.  Nadat Nele haar favoriete hobby had uitgeoefend, uitslapen, bezochten we samen het Jahangiri Mahal.  Dit is een heel mooi gelaagd paleis dat 132 kamers telt rond een centrale binnenplaats.  Verder namen we ook een kijkje in de Chaturbhuj tempel, die aan Vishnu is gewijd.

Een lange wandeling bracht ons langs verschillende chattri's.  Deze begraafplaatsen van de vorsten van Orcha herinneren aan het verleden waarin vorstinnen soms sati pleegden: ze wierpen zich in de brandstapel van hun overleden echtgenoot.

Om 15 uur pikte een taxi ons op voor een rit van drie en een half uur, over slechte wegen, naar Khajuraho.  Aangezien we in deze stad 3 nachten zullen blijven, konden we voor onze hotelkamer goed afbieden.  We zijn zelfs zo laag in prijs kunnen gaan dat de hotelmanager ons achteraf vroeg of we handelaars waren.

Vandaag hebben we voor het eerst zelf een treinticket geboekt om overmorgen naar Varanasi te gaan.  Aan het bookingkantoor leerden we een Belgische man kennen die het gewoon is om in lagere klasse te reizen.  Samen met hem reizen we naar Varanasi.  Ongeloofelijk wat een prijsverschil, 4 maal goedkoper...  Laat ons hopen dat het meevalt.

We hebben geluk, want vandaag begint het jaarlijkse dance festival van Khajuraho.  Gedurende 7 avonden worden verschillende traditionele dansen gebracht door de beste dansers van India.  We konden een ticket kopen voor de voorstelling van vanavond.  Morgen bezoeken we de erotische tempels.  In ons volgende verslag lezen jullie hier meer over.

Groetjes en een dikke knuffel

David en Nele

1. Geert meese:
    Hallo David en nele

Pas vrij laat over jullie blog te weten gekomen.
    Varanasi: we zijn daar enkele jaren gelden geweest - dat is echt Indie in alle mogelijke aspecten. Weet je dat de Indieers geloven dat als je sterft in Varanassi je rechtstreeks naar het nirvana gaat. Gaat zeker varen om 04 uur s'morgens bij zonsopgeng langs de gats, bezoek de crematieplaatsen, loop door de smalle straten van Varannsi en tracht s'avonds een ceremonie voor de heilige Ganges mee te pikken.

Een stikjaloerse anesthesist in een besneeuwd, ijzelig vlaanderen

Veel plezier

Geert Meese
  2. Agnes:
    1 februari 2010
    Hallo,blij te lezen dat de "travel" op eigen kracht vlot verloopt.
    Neem jullie tijd om de mooie tempels van Khajurago te bewonderen en geniet van de sierlijke Indische dansen...
    Echt prettig om jullie verslagen te lezen,en we herbeleven telkens ook een stukje vroegere reis.
    Als 't mogelijk is zet er in Mumbai nog maar wat foto's op...Hebben jullie trouwens al tickets voor het vliegtuig?
    Hou jullie goed, dikke kus.Agnes en Jacques
  3. Liesbeth:
    1 februari 2010
    Wil je weten wie de slimste mens is?
  4. Antoon:
    1 februari 2010
    We zijn blij en ook een beetje jaloers als we jullie mooie verslagen lezen.
    Het doet ons ook goed eens een foto van jullie te zien, er zitten mooie tussen.
    Ma heeft gisteren op nat. graphics een documentaire gezien over de gevaren van ziektes in India overgebracht door dieren (muggen, slangen, ratten,apen..)
    Ik moet zeggen van ma dat je super goed moet opletten (ge weet hoe moeders zijn)

Nog vele vele vele groetjes van Ma en Pa.
  5. Bo en Bie:
    1 februari 2010
    Khajuraho !We hebben het fotoboek met deze tempels nog eens bovengehaald...daar een dansfestival meemaken zal énig zijn...
    We denken dat jullie goeie ervaringen zullen hebben op de niet-toeristische trein, een rit met de gewone mensen (Anil met de pet)heeft altijd dat ietsje exotische méér .
    Aan jullie denkend overdoen we een reis ...nu dromend .....
    Lieve knuffels.
  6. Sarah:
    Hey Nele en David,
    Het is leuk om al lezend jullie reis mee te kunnen volgen! Dankzij Peter (die jullie verhalen uitprint en aan het prikbord hangt op spoed) hebben we altijd prettige lectuur bij de hand tijdens een kalm momentje...
    Vele groetjes en geniet ervan
    Sarah x
  7. Sas:
    2 februari 2010
    @ Liesbeth: ze weten het al, ik heb hen van t weekend ingelicht... :)
  8. Hein en Eveline:
    2 februari 2010
    Hopelijk kunnen jullie genieten van het jaarlijkse dansfestival. Wie weet waagt David zich ook aan enkele pasjes ('k zou da wel willen zien)!'k Was blij om jullie eens te horen! Ik hou mijn ma op de hoogte van al jullie verslagen.Blijf maar genieten.
    Vele groetjes en dikke kus van ons allemaal!
  9. Nicole en Oswald.:
    3 februari 2010
    dag Nele en David,via Sandra komen we bij jullie terecht en lezen graag jullie belevenissen.Ons India-gevoel komt weer naar boven als we jullie relaas lezen en zitten in gedachten ook op de trein die er ook al ons vervoermiddel was.Geniet ervan want zulke belevenissen zijn nooit meer te wissen !
    groeten,jullie "achterburen"
  10. Davy, Heidi, Robbe en Lotte:
    5 februari 2010
    Robbe en Lotte zijn superblij met het kaartje dat ze vandaag gekregen hebben.
    Lotte was vooral onder de indruk van de mooie, felle kleurtjes.
    Geniet nog maar met volle teugen van jullie avontuur in India.
    Vele kussen en knuffels van ons alle 4.
  11. patricia laporte:
    7 februari 2010
    Hallo David en Nele,

Nog maar net krijg ik van David de website door, met verhalen en foto's! Prachtig hoor! mooi om zien. Jullie beleven de tijd van je leven...
    Ik denk terug aan mijn treinreis in Birma, in mijn vorig leven...(voor de kids), dat is een belevenis om nooit meer te vergeten.We bleven ganse nacht wakker om naar de prachtige natuurgrillen bij volle maan te kijken in een treindeur-opening...schitterend.
    Ik kan alleen maar zeggen: wees toch voorzichtig; geniet tenvolle; vele groeten, Patricia, Didier en kids..
  12. Inge:
    8 februari 2010
    Heyleba, jullie verslag is terug heel aantrekkelijk. Ik zal mijn mening toch nog moeten herzien en India eens op onze reiskalender plaatsen.
    Dit weekend was het SV tegen Club, 1-1. Waregem verdiende wel om te winnen!!!
    Amuseer jullie, wij zullen wel travakken
    greetz uit het koude België
  13. Antoon:
    9 februari 2010
    Hallo, 'k moest met jullie auto naar de keuring. Volledig afgekeurd, 'k stel voor van een tuk tuk (je zal er daar in india wel al genoeg gezien hebben)vanuit india mee te brengen.
    Is veel goedkoper en handiger, misschien wel de start van een goeie commerce in Tielt.
    Sorry, een van die flauwe grappen van Pa,
    was meteen goedgekeurd.
    Dikke kus van Ma en Pa.