Onze eerste pasjes op Indische bodem.

10 januari 2010 - Bikaner, India

Namaste,

Waarmee moeten ze beginnen... ?  We zijn werkelijk in een andere wereld beland. We geven onze ogen de kost, maar weten soms niet waar eerst te kijken.

Een uurtje later dan verwacht landde ons vliegtuig in New Delhi.  Nadat we onze backpacks terug hadden, vonden we al snel een taxidriver met een bordje "David en Nele" in de hand.  De taxi bleek kleiner dan verwacht, want 1 van de rugzakken moest op de passagierszetel naast de driver staan.

Hij bracht ons naar de Cozy Inn, ons eerste Indische hotelletje. Om warm water te hebben moet je er 15 min. op voorhand de boiler aanleggen.

Tijdens een eerste gesprek met onze lokale reisagent wisselden we euro's naar Indische roepies.  We kwamen ook te weten dat we met deze kleine auto Rajasthan mochten doorkruisen.

Op eigen houtje Delhi verkennen bleek moeilijker dan verwacht.  Het was even zoeken naar Connaught place, de "Veldstraat van Delhi", waar de duurdere winkels zich bevinden.  Waar dure winkels zijn, zijn mooie schoenen ... en die moeten af en toe worden opgeblonken.  Op iedere straathoek vind je er schoenenpoetsers.  Sommigen zijn inventiever dan anderen om aan de kost te komen, dat mocht David zelf ondervinden.  Zo gooien ze onopvallend hondenpoep op de schoenen van toeristen om dan met de glimlach te vragen of je schoenen geen poetsbeurt nodig hebben.

Onze eerste Indische maaltijd was een succes, mits de hulp van een local die in onze plaats bestelde.  Het was een surprise wat we op ons bord zouden vinden, maar het was heerlijk!

We hadden beiden bedenkingen over de wagen waarmee we de komende 19 dagen zouden rondreizen.  Hij was ini-mini, had geen gordels achteraan en hij maakte een raar geluid.

Wanneer we onze bedenkingen uitten aan de reisagent keek hij ons glimlachend aan, kantelde zijn hoofd even en wij: "You're right! I give you bigger car, no problem.  In India everything is possible."

Na onze eerste, zeer koude, nacht werden we opgepikt voor een sightseeing-tour in Delhi.  We bezochten de Jami Masjid (India's grootste moskee), het rode fort, rajghat (de begraafplaats van Mahatma Gandhi) en Qutb Minar (de hoogste losstaande toren van India).  Dit alles baadde in een "fog".

Die avond werden we afgezet aan het station, waar we de trein naar Amritsar zouden nemen.  Twee uur later dan gepland vertrok onze slaaptrein voor een 14 uur durende rit, die normaal maar 10 uur duurt.  Boosdoener: de mist.

Aangekomen in Amritsar bezochten we de gouden tempel, die schitterde in het zonlicht.  Jammer dat we onze zonnebril niet bij hadden.

Om 17 uur namen we de trein terug naar Delhi.  Slechts 1 uur te laat vertrokken, maar toch 3 uur te laat op onze eindbestemming (om 2 uur 's nachts).

Amper geslapen, maar toch om 7 uur afspraak met onze nieuwe driver, Anil.  Hij vergezeld ons de komende 19 dagen op onze trip door Rajasthan.

Onze wagen blijkt splinternieuw.  2700 km op de teller, de zetels nog omhuld in plastic en net gedoopt in de tempel.

Een vijf en een half uur durende rit brengt ons in Mandawa, een openluchtmuseum vol oude haveli's.  Dit zijn oude koopmanshuizen, vanbinnen en vanbuiten beschilderd met fresco's.  Onze nacht brengen we door in hotel Heritage Mandawa, een gerestaureerde haveli.  Er is warm water van 7 tot 10 uur en van 19 tot 22 uur.

Goed uitgerust stapten we in onze naar wierrook geurende auto.  Anil bracht ons veilig naar Nawalgarh.  We bezochten er het Podar haveli museum, waar we rondgeleid werden door een boeiende en enthousiate man met kleurrijke tulband.

We reisden verder naar Bikaner.  Alvorens de stad binnen te rijden bezochten we de kamelenfokkerij waar o.a. het Indiase leger zijn kamelen haalt.

Deze morgen stond een bezoek aan het Junagarh Fort op ons programma.  Met een kleine mp3-speler als gids kregen we een rondleiding met aangepaste muziek.

's Middags dronken we thee met gember om op te warmen.  Net toen we dachten dat het een zonloze dag zou worden, braken de eerste zonnestralen door de mist.  Eenmaal opgewarmd namen we een kijkje in een beschilderde jain-tempel, waarna we koers zetten naar Deshnok.

Daar bevindt zich de fameuze rattentempel waar onze zoektocht naar een witte rat begon.  We hadden het geluk om tussen de honderden ratten, die ons pad kruisten, ook een witte te spotten.  Dit zou geluk moeten brengen voor onze verdere reis.

Tot nu toe was het de reis van ons leven, nooit gedacht dat we zoveel contact zouden hebben met de bevolking.

Groeten aan iedereen !

David & Nele

xxx

1. Fien:
    10 januari 2010
    Helaba,
    Goed om eens wat meer te horen van jullie!!
    'k Ben blij te horen dat alles goed gaat en dat jullie aan het genieten zijn!
    Dikke kus van Mathias , hij vroeg deze namiddag naar Peter toen hij met opa aan het spelen was.

Voor de lezers, blijkbaar zouden ze toch een witte rat gezien hebben!! Veel geluk dus voor de rest van de reis.

xxx
  2. Bo en Bie:
    10 januari 2010
    We vinden het heel leuk om jullie levendig verslag te lezen ! We "ruiken" zelfs de geur van de nieuwe auto...

Een warme knuffel
  3. Filip Ledoux:
    11 januari 2010
    Goed om te horen dat alles naar wens verloopt.
    Geniet maar van de reis.

Filip
  4. Agnes:
    Plezant zo'n verslag.
    Leuk dat jullie de witte rat spotten.
    Staat Ganesha nog niet in jullie auto? Je weet dat hij mijn favoriet is en een geluksbrenger eerste klas.
    Geniet met volle teugen en zorg goed voor mekaar.
    Kus,Agnes
  5. Peter Derudder:
    Hoi, David & Nele,

groetjes van de buren, blij dat alles daar goed verloopt!
    Veel succes met de witte rat, en jullie verdere reis.

mvg Peter, Karlien, Liseke, en ...
  6. David & Nele:
    Hallo iedereen,

We waren benieuwd of er nieuwsgierige zielen waren die onze blog reeds bekeken hadden. Vandaar dat we deze avond vlug een internetcafe zijn binnen gestapt.

Geen ganesha in de wagen, maar wel olifantjes op de wierrookhouder op het dashbord.

We vragen ons af Linda De Win nog steeds in de slimste mens speelt ...

En we zouden ook wel eens willen weten wie Bo en Bie zijn? We hebben er echt het raden naar ...

Morgennacht zullen we in de woestijn slapen. Daar zullen we niet op het internet kunnen vermoeden we
    ;-)

Verslag volgt binnen enkele dagen.

Groeten David en Nele xxx
  7. Agnes:
    11 januari 2010
    Linda De Win heeft het record geëvenaard maar werd eruitgespeeld door Peter Vandermeersch hoofdredacteur van de Standaard.Daags nadien had ook Bent Vanlooy een off-day en werd huiswaarts gestuurd.Winnaar die dag was de rosse van K-3.
    Slaap zacht in de woestijn en kruip maar dicht zodanig dat je niet onderkoelt geraakt...Agnes
  8. Bo en Bie:
    Bo en Bie zijn BB !
  9. Huvie:
    Hey hey,

De blog is nu echt van start gegaan en maar goed ook, eindelijk een beetje afleiding tijdens het blokken... Blij te lezen dat alles meezit voor jullie! Geniet zeker van de rest van jullie reis!

ciao schatten!!!
  10. Ancy:
    12 januari 2010
    Ben blij dat jullie het zo goed stellen. Het verslag lees ik even snel als een spannend boek dus doe zo voort ! Groetjes van onze nachtcollega's.
  11. Sandy:
    12 januari 2010
    Hey

Op spoed worden jullie verslagen ook op de voet gevolgd. De Ruddy is nog steed in de running, van city of angels tot garnalen... alles staat erop. Zo hebben jullie een update van het leven zoals het is op de spoedopname in Tielt als jullie terug komen.
    Geniet nog van jullie reis!!

Sandy
  12. Patrick Wouters:
    13 januari 2010
    Hoi "ouwe" buren ! We zijn kontent dat jullie je droom kunnen waar maken , profiteert er maar van , we wensen je alvast veel geluk !
  13. marleen en eddy:
    13 januari 2010
    woensdag 13 jan om 10u30.
    Terwijl ik hier achter mijn laptop naar jullie schrijf, sneeuwt het buiten en zeer koud.
    Ik heb jullie een mooie verslag met interessante gelezen en gevolgd waar jullie nu rondreizen.
    Geniet nu ervan ! Groetjes.
  14. Els:
    13 januari 2010
    Blij dat de blog zo'n succes is...leuk hé!
    Ik zal jullie zeker verder volgen,zo leven we een beetje mee...
    Geniet er maar ten volle van!
  15. Inge:
    13 januari 2010
    Gelukkig verloopt alles naar wens.Leuk om jullie te kunnen volgen. Hier is het inderdaad nog altijd koud zodat de bekermatch van den SV terug is uitgesteld naar donderdag (veld bevroren en besneeuwd). Hopelijk winnen we dan van den Cercle!!! Veel plezier verder en pas op voor de koeien hé!
    Greetz, ;-)
  16. peter:
    13 januari 2010
    Hoi, goed aangekomen blijkbaar en een fele wagen meegekregen. niet te veel last van de insekten of valt dit nog mee.
    O ja btw onze Sandy is vanavond vertrokken met B-FAST naar Haïti.
    Veel plezier en laat maar iets weten.

Doei
  17. Noortje:
    14 januari 2010
    Lieve schatten,

ik ben heel erg blij te horen dat jullie het zo goed stellen en dat jullie dit met ons delen. Zo zijn wij ook een beetje mee op vakantie.

Dikke zoen
  18. Hein en Eveline:
    14 januari 2010
    Leuk om te lezen dat alles zo goed verloopt!
    Laat de witte rat maar veel geluk brengen.
    De kids genieten mee van jullie verhalen!
    Veel plezier en nog een dikke knuffel van ons allemaal.
  19. chris vant zonnestraaltje:
    16 januari 2010
    vele gr.van de werkende collegas.geniet van jullie mooie reis.ist mogelijk van een kameeltje te beezorgen voor ons ingske dan zal ze letterlijk en figuurlijk in de wolken zijn.p.s.zulte speelt nog altijd nie.tzijn altijd dezelfde waar je last mee hebt.
  20. joke:
    18 januari 2010
    Tof om jullie reisperikelen zo te kunnen volgen! We kijken al uit naar het volgende verslag... Geniet van het land en van elkaar,'t is tenslotte ook jullie huwelijksreis! Groetjes van de 3 musketiers uit de nacht