Na de koeien, de kamelen ...

14 januari 2010 - Jodhpur, India

Op maandag 11 januari brak om 10 uur de zon al door de mist.  Het beloofde een mooie dag te worden, maar we hadden een autorit van 350 km voor de boeg op highway 11.  In niets te vergelijken met onze snelwegen.  Een rijvak voor elke richting, zonder middenberm.  De maximum toegelaten snelheid is 80 km per uur.  Dit lijkt traag op deze mooie rechte weg door het schrale woestijnlandschap, maar dit is snel genoeg als je elk moment op de rem moet voor een kudde geiten of een overstekende koe.

Er zijn meer dan enkel wagens te zien.  Zo passeren we zeker evenveel karren met vliegtuigwielen getrokken door kamelen, overvolle kleurrijke vrachtwagens, karretjes getrokken door ezels of buffels, volgepropte bussen met open deuren, tractoren, tuktuks met soms tot 9 personen in, brommers met 1, 2 of 3 Indiers erop, fietsen, ...  Je kan het zo gek niet bedenken of je ziet het hier op de weg.

Anil is onze voorzichtige driver die ons veilig doorheen het hectische verkeer loodst.  In dit eentonige zandkleurige landschap is er af en toe wat kleur te bespeuren.  Vrouwen in kleurrijke en sierlijke sari's, maar soms ook groene plantages.  Veel water is er niet voorhanden, toch doen ze hun best om te irrigeren en aan landbouw te doen.

Onderweg stopten we even in Khichan, waar we jufferkraanvogels spotten, die vanuit Mongolie overvliegen om te overwinteren.  Na zes uur rijden rees als een fata morgana het fort van Jaisalmer op uit de Tharwoestijn.  Dit impressionante bouwwerk is volledig opgetrokken uit zandsteen, staat op een heuveltop en torent 80 meter boven het stadje uit.

Rajasthan heeft een groot waterprobleem, er is al drie jaar amper regen gevallen tijdens de moesson.  Daarom is de Indiase regering nu bezig her en der pijpleidingen te leggen om deze bevolking te voorzien van water uit andere regio's.

We namen onze intrek in een hotel met dakterras vanwaar we het fort konden bewonderen.  Het is moeilijk te geloven, maar die nacht werden we gewekt door het tikken van de regen.  De ganse voormiddag voelden we ons een beetje in Belgie, pas rond 14 uur werden de weergoden ons beter gezind en verdreef de zon de wolken.  Toen pas merkten we dat deze stad zijn naam "de gouden stad" niet heeft gestolen.

Het stadje is een wirwar van kleine, nauwe straatjes die ons naar verschillende prachtige haveli's leidde.  De haveli's in deze stad zijn eveneens gebouwd in zandsteen en zijn zo fijn bewerkt dat je het haast niet voor mogelijk houdt.  Om de dag af te sluiten bezochten we het meer van Jaisalmer, amper een meer te noemen wegens de droogte, maar wel een oase van rust.

Om 11 uur lieten we het woestijnstadje, uit 1001 nacht, achter ons en trokken we dieper de woestijn in.  In dit gebied zijn heel veel militairen gestationeerd door de nabijheid van de Pakistaanse grens.  Bepaalde stukken zijn slechts met hun toestemming te betreden.  We bezoeken Bada Bagh (de rustplaats van vele Maharadja's uit Jaisalmer), de jaintempel van Lodhruva en Amar Bagar (een leegstaand meer omgeven door tempels) onderweg naar Khuri.

In dit dorp, volledig levend van het toerisme, werden we opgewacht door kamelendrijvers.  We bestegen elk een kameel en vertrokken voor een twee uur durende tocht naar de zandduinen.  Vanop deze unieke plaats bewonderden we de zonsondergang.

Terug aangekomen in ons resort in Khuri, waar we de nacht zouden doorbrengen, kregen we "desertfood" met daarbij passende muziek en dans.  We sloten de avond af met een Indische rum rond het kampvuur met onze driver onder een adembenemende sterrenhemel.

Met stramme spieren, van het kameelrijden, stapten we in de wagen voor een 300 km lange tocht naar Jodhpur.  Over deze blauwe stad lezen jullie meer in ons volgende verslag.

Namaste !

1. Antoon:
    14 januari 2010
    Het doet ons fantastisch veel deugd als we lezen dat jullie het zo goed stellen.
    We verlangen om eens enkele foto's van jullie te zien.
    Eigenlijk verlangen we nog meer om jullie heelhuids en gezond terug te zien.
    Maar we gunnen jullie van harte deze mooie droomreis.
    Een dikke kus van ma en pa
  2. Huvie:
    14 januari 2010
    De woorden van oudejaar indachtig, sluit ik mij volledig aan bij Antoon!!!
    Groensels lieve vrienden!!! Enjoy enjoy enjoy!!!
  3. Bo en Bie:
    14 januari 2010
    Jullie brachten wel het mooiste geschenk in deze droge streek.... REGEN !

We lezen met plezier dat Anil een oppassende chauffeur is, dat stelt ons gerust.In India is dit niet zo evident.

Onze fantasie wordt gestimuleerd,je neemt ons mee op stap in exotische landschappen en "droom"steden.

Lieve groeten
  4. Filip Ledoux:
    15 januari 2010
    Wat een prachtig reisverslag!
    Hier in Belgie is Sandy vertrokken met B-fast naar Haiti voor 10 dagen.
    Geniet maar van de reis.

Groeten Filip
  5. Sas:
    15 januari 2010
    Zo fijn om jullie mooie ervaringen te lezen! Ik kijk al uit naar het volgende verslagje!
    Blijf genieten!!!

Veel liefs!

PS: De kat leeft nog... Ik blijf proberen maar vrees dat ze mij nu al door heeft... Mocht het mij toch lukken, dan zal ze beeldig staan als 'postuurke' naast jullie huwelijkskaars denk ik :)
  6. Liesbeth:
    15 januari 2010
    Als ik jullie verslagen lees, krijg ik het koud en warm tegelijk. De max om alles mee te volgen en te dromen daar te zijn. De andere kant moeilijk dat je dat nu allemaal meemaakt en ziet. Ik wil ook eens een fotootje zien.
  7. Dany:
    15 januari 2010
    Knap jullie reisblog. Leuk om mee te volgen, jammer genoeg wordt ik wel stik jaloers als ik de verslagen lees! Leuk dat jullie jufferkranen zagen.
    Het ga jullie goed, ik volg jullie!

Vg

Dany
  8. nathalie en gert:
    15 januari 2010
    heel leuk om alles een beetje te kunnen volgen.
    kverlang al naar wa fotos en het volgende verslagje.
    jaja nele jullie worden gevolgd!!!!!!! :)
  9. Anil:
    15 januari 2010
    Nice pictures thanks to driver !
  10. Hein en Eveline:
    15 januari 2010
    Zo leuk om de eerste foto's te kunnen bekijken. Nu kunnen we nog een beetje meer meegenieten. Voor de rest sluit ik mij aan bij je pa!
    Dikke kus en tot het volgende verslagje
  11. Agnes:
    16 januari 2010
    Een verassing,foto's.Plezant zeg om jullie eens te zien ook.Onmiddellijk goesting om nog eens India te bezoeken.Stel het verder goed en we kijken al uit naar een volgend relaas...Kus Agnes
  12. Liesbeth:
    16 januari 2010
    Heel leuk de foto's. Was heel verrast dat je gereageerd had op enkele facebookfoto's. Wist eerst niet wat er gebeurde toen ik zag 'Nele Vanryckeghem heeft gereageerd ...' :)Geniet maar van die prachtige reis. En David, let goed op Nele, want ik vind dat ze niet te straf opvalt tussen die Indiskes.
  13. Davy, Heidi, Robbe en Lotte:
    16 januari 2010
    Mooie foto's en leuk reisverhaal.
    We zijn vooral blij om te horen dat alles prima verloopt.
    Geef jullie ogen maar goed de kost.
    We verlangen al naar jullie volgend verslagje.
    Nog een leuke en veilige reis gewenst.
    Davy, Heidi, R&L
  14. Ann, Geert en Arthur:
    17 januari 2010
    Het ziet er naar uit dat jullie het daar heel goed naar jullie zin hebben! Prachtige foto's trouwens! Geniet ervan!
  15. Sas:
    19 januari 2010
    David en Nele doen aan iedereen heel veel groetjes! Ze klonken beiden erg opgewekt en heel gelukkig!
  16. emmelie:
    20 januari 2010
    Hey,

Ik ging net hetzelfe zeggen, Liesbeth: het is echt moeilijk om te zien of het nu Nele wel of niet is op een foto!!!

Leuk om jullie te volgen!